tisdag 2 december 2014

Uppdrag 19 ma/tk

Jag var på jobbet när jag märkte att strömbrytaren var sönder i fikarummet. Jag gick till data och elektronik affären för att köpa en ny. Nej... Det var helt slut med strömbrytare i affären. Jag klurade en stund. Ja! jag kan göra en själv! 

Jag letade runt i gallerian för att leta material. Jag hittade en träbit och en spik. Resten fanns i förrådet i affären. Jag letade fram en strömkabel, en lampa och ett batteri när jag kommit tillbaka till affären. 

Jag limmade fast en träbit i en anan träbit och limmade fast spiken. Sedan buggde jag ett litet hus för att det skulle bli smidigare. Jag anslöt metalltråden till spiken och även till lampan och batteriet. Sedan behövdes bara själva strömbrytaren. Jag tog fram en sked ur en av lådorna i fikarummet. På baksidan av skeden satte jag fast metalltråden och på framsidan av skeden lämmnade jag tom. Sedan var stömbrytaren klar! När man puttade på träbiten med spiken i så att den nuddade framsifan av skeden så lyste lampan, men om man drog bort spiken så lyste inte lampan. 

Jag blev väldigt nöjd med min strömbrytare. Sedan målade jag huset så att den blev lite snyggare.

Här är min strömbrytare och min ritning.  
Jag blev extra nöjd över själva huset, det blev så fint när jag målad det.
Jag hade kunnat göra strömbrytaren lättare om jag hade tillverkat en knapp istället. 
Först gjorde jag en anan ritning men det blev för tjorvig så jag gjordde om den. 












/ Kenza

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar